el no sempre fàcil art de perdre

Un somni sobre pèrdues (l’amant, els diners, el mòbil, la direcció…) m’ha portat al poema “Un art” de la poeta nord-americana Elizabeth Bishop (1911-1979) -en una traducció de Josep Porcar-, que m’ha alleugerit i reconciliat amb el no sempre fàcil art de perdre:

«One art», d’Elizabeth Bishop

UN ART
(versió –amb freqüent revisió– de Josep Porcar a blocsdelletres)

L’art de perdre no és massa complicat;
tantes coses semblen posseïdes per la propensió
a perdre’s que la seua pèrdua no és cap calamitat.
Perd alguna cosa cada dia. Accepta el sobresalt
del clauer que s’ha extraviat, de l’hora que s’ha fos.
L’art de perdre no és massa complicat.
Després, prova de perdre’n més, i amb més celeritat:
llocs, i noms, i onsevulga que guardes el deler
de viatjar. Res de tot això no és cap calamitat.
Vaig perdre el rellotge matern. I guaita! La última, o
la penúltima, de les tres cases que més vaig voler.
L’art de perdre no és massa complicat.
Vaig perdre dues ciutats entranyables. I puc restar
dos regnes que eren meus, dos rius, un continent.
Els enyore, però no va ser cap calamitat.
—Tampoc per haver-te perdut (la veu riallera, un gest
que m’estime) no m’hauré enganyat. És evident
que l’art de perdre no és massa complicat
encara que s’assemble (Escriu-lo!) a una calamitat.

«One art», d’Elizabeth Bishop
————————————
E. Bishop a ViquipèdiA:
http://ca.wikipedia.org/wiki/Elizabeth_Bishop

Un pensament a “el no sempre fàcil art de perdre”

  1. A l’art de perdre, el faig equivalent, a la capacitat de “desapego”.
    Estimem les personas i les coses, però no ens pertanyan, tenen el seu “propi camí”.

Deixa un comentari

